De nieuwe stilte

In De nieuwe stilte gaan Lander Deweer en Jan Swerts op verkenning uit in het akoestische Wilde Westen. Twee vrienden. De ene reporter, de andere pianist. Samen, als in een quatre-mains, gaan ze op zoek naar een antwoord op de vraag die hen allebei benauwt: wordt de stilte met uitsterven bedreigd?

Hun zoektocht brengt hen langs verlaten dorpjes en miljoenensteden, sauna's en stiltegebieden, kerkhoven en concertzalen. De trage, verstillende pianomuziek van Ólafur Arnalds, Jóhann Jóhannsson en Max Richter wijst hun de weg, ze biedt bescherming tegen het snelle, luide leven.

Deweer en Swerts luisteren naar de neoklassieke muzikanten, maar ook naar filosofen, cardiologen, geestelijken, stadsplanners en toevallige passanten. Wat richten we aan met ons lawaai? Hand over hand maakt hun irritatie plaats voor hoop. Op verhelderende wijze laten ze zien hoe de wereld niet almaar lawaaieriger wordt, zoals ze altijd dachten, maar juist stiller. De nieuwe stilte ontvouwt zich als een inspirerend reisverhaal en werpt een nieuw licht op onze toekomst: de kentering is ingezet, het helse kabaal gaat eruit.

Lander Deweer (1985) is freelance reporter. Zijn verhalen verschijnen onder meer in Knack en wielertijdschrift Bahamontes. Jan Swerts (1977) is docent aan de UC Leuven-Limburg (UCLL) en bracht drie muziekalbums uit: Weg (2010), Anatomie van de melancholie (2013) en Schaduwland (2016). Samen schreven ze in 2018 het boek Een duiker op Mars.

Is De nieuwe stilte het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De nieuwe stilte