De onderstroom

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 3 Favoriet 0 Recensies 0

Voor de lezers van Het Zoutpad

Uiteindelijk zijn maar een paar dingen echt de moeite waard om voor te strijden: vrijheid, natuurlijk, en alles wat daarbij hoort. Poëzie, misschien, en een goed glas wijn. Een maaltijd. De natuur. Liefde, als je geluk hebt.

Engeland, kort na de Tweede Wereldoorlog. De zestienjarige Robert Appleyard verlaat het mijnstadje waar hij woont, op zoek naar werk en avontuur. Als hij bij de oostkust aankomt, ontmoet hij Dulcie Piper. Dulcie is drie keer zo oud is als hij en woont met haar herdershond Butler in een gammel huisje. Ze is een ongewone, zeer onafhankelijke, slimme en eloquente dame, die houdt van drank, lekker eten en harde grappen.
Robert werkt in de tuin en Dulcie kookt voor hem. Terwijl Robert voor het eerst proeft van gebakken kreeft en poëzie, ontstaat er een onverwachte vriendschap die hun levens voorgoed zal veranderen.
Deze lyrische, zintuiglijke roman viert het leven, de vriendschap en het schitterende landschap van Noord-Engeland.
'Geschreven met een overweldigende levenslust.' Sunday Times
'Een hartstochtelijke ode aan het landschap.' The Herald