De Parijzenaar

De Parijzenaar

In De Parijzenaar vertelt Isabella Hammad het verhaal van Midhat Kamal, de zoon van een vermogend textielhandelaar uit Nablus, een stad in het Ottomaanse Palestina. In 1914 vertrekt hij om medicijnen te gaan studeren in Montpellier, waar hij verliefd wordt. Wanneer hij terugkeert naar Nablus, is de Eerste Wereldoorlog afgelopen, het Ottomaanse rijk uiteengevallen en hebben de Britten het mandaat over Palestina gekregen. Onrust borrelt onder de oppervlakte en zoekt steeds vaker een weg naar buiten. Het idee van een onafhankelijke staat is geboren. Midhat moet kiezen tussen zijn innerlijke overtuigingen en de verwachtingen van zijn gemeenschap. Hij komt er met zijn naasten achter wat het betekent om voor onafhankelijkheid te strijden in een wereld die zich op een kantelpunt bevindt. De Parijzenaar van Isabella Hammad is een intens menselijk historisch verhaal, verteld met een hedendaagse stem. ‘Een sublieme leeservaring. Isabella Hammad is een enorm talent.’ – Zadie Smith

‘De Parijzenaar is een historische roman die je vanaf het begint pakt, een aangrijpende liefdesgeschiedenis en een onthullend familie-epos. Maar bovenal, ontzettend goed.’ – Jonathan Safran Foer

‘Een van de meest ambitieuze debuutromans van de afgelopen jaren. Hammad is een zeer talentvol schrijver.’ – The Observer

‘Een voortreffelijke roman.’ – The New York Times Book Review
Ambo|Anthos
07 februari 2020