De Patrick Melrose-romans

De Patrick Melrose-romans

Gelezen 65 Aan het lezen 6 Wil ik lezen 66 Favoriet 5 Recensies 2
Literatuur & Romans Lijsten 2   Topics 0
Een van de grote literaire sensaties van de afgelopen twintig jaar, zo mogen de Patrick Melrose-romans van Edward St Aubyn wel worden genoemd. Het eerste deel verscheen al in 1992, maar pas bij de verschijning van het vierde deel, veertien jaar later, kwam St Aubyns internationale doorbraak. En hoe.
Op venijnige en hilarische wijze neemt St Aubyn ons mee in het giftige milieu van de Britse upper class. We volgen het turbulente leven van Patrick Melrose, dat gekenschetst wordt door seksueel misbruik, drugs- en alcoholverslaving, en zijn worsteling om in het reine te komen met verleden en heden. Met een uniek gevoel voor humor schetst St Aubyn een genadeloos beeld van de zeden en zondes van de Engelse hogere standen.

Edward St Aubyn (Cornwall, 1960) woont in Londen. Moedermelk, een van de vijf Melrose-romans, won de Prix Femina ├ętranger, en werd genomineerd voor de Man Booker Prize.

'De romans van Edward St Aubyn behoren tot de meest opmerkelijke, fijnzinnige en hilarische boeken van onze tijd.'
THE NEW YORK TIMES

'Duidelijk een van de hoogtepunten van de hedendaagse Britse literatuur. Pijnlijk goed geschreven en weergaloos grappig.'
EVENING STANDARD

'Het geestige van Wilde, het lichte van Wodehouse, het venijnige van Waugh. Een genot.'
ZADIE SMITH

'Wellicht de meest briljante Engelse romanschrijver van zijn generatie.'
ALAN HOLLINGHURST

Prometheus