De reiziger

Gelezen 133 Aan het lezen 9 Wil ik lezen 188 Favoriet 7 Recensies 22
Literatuur & Romans Artikelen 2 Newsroom 1 Lijsten 2 Spots 4   Topics 0   Leesclub

De reiziger is een aangrijpende roman over een joodse man, Otto Silbermann, die in 1938 weet te ontsnappen aan de nazipogroms, maar daardoor alles verliest: zijn bezittingen, zijn waardigheid en uiteindelijk ook zijn verstand. Hij vlucht van stad naar stad om aan zijn achtervolgers te ontsnappen - van Berlijn naar Hamburg, van Nürnberg naar Aken. Hij verblijft wekenlang in treinen, wetende dat hij in de val zit, maar blijft desondanks geloven in het goede in de mens. Zelfs wanneer hij, gek geworden van angst, opgesloten wordt in een inrichting, blijft hij aan dat idee vasthouden.

Literaire fictie algemeen
Izaak Hilhorst Irene Dirkes
Lebowski
13 september 2018
13 september 2018

1 keer bewerkt, laatste bewerking door iggi

Guy Doms Hebban Recensent

Laat postuum succes, steeds brandend actueel

door: Guy Doms 1 reactie 3 likes

Hij is slechts drieëntwintig in 1938 wanneer hij De reiziger schrijft. Zoals hij ook sterft: erg jong. Zijn boek verschijnt eerst in Engeland (in een Engelse vertaling) in 1939; een jaar later ook in Amerika. Dan volgt Frankrijk nog; verder blijft het imposante verhaal van de Duitse Ulrich Alexander...

Reacties op: De reiziger