De ridder zonder zwaard - Een historisch verhaal uit vervlogen tijden in de bossen van Spaubeek

Rank 8823 Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Al in de middeleeuwen bestonden er een aantal verbindingswegen tussen het stroomgebied van Rijn en Maas, die als handelsroutes van groot belang waren. Ter hoogte van het huidige Zuid-Limburg liep één zo’n route parallel aan de huidige Geleenbeek, die het hoger gelegen oostelijke deel rond het hedendaagse Heerlen verbond met het lager gelegen Maasdal van de tegenwoordige centra van Geleen en Sittard. Die Geleenbeek vormde aan beide oevers brede moerassen, behalve in Spaubeek, waar de rechteroever van de beek meteen overging in de hellingbossen van het plateau van Puth. Daar was de route, de Oliemolenweg, zelfs nu nog herkenbaar terug te vinden, altijd droog en goed begaanbaar. Twee watermolens, één in het oostelijke deel en één in het westen, om granen en zaden te persen waren het eigendom van verschillende leenheren die elkaar het licht in de ogen niet gunden…
Boekscout VOF
03 januari 2020