de Roerige Lente van 1966

de Roerige Lente van 1966

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0
Drie studenten, twee jongens en een meisje, beleven de roerige dagen rond het huwelijk van kroonprinses Beatrix en Claus von Amsberg in Amsterdam, op 10 maart 1966 in Amsterdam. Marnix heeft zich nog niet helemaal losgemaakt van zijn rooms-katholieke opvoeding. Hij beweegt zich tussen twee werelden: het rooms-katholieke jongensinternaat in Haarlem, waar hij een paar lessen geeft, en zijn woonplaats, het Magisch Centrum Amsterdam. Hij pendelt tussen traditie, benepenheid, autoritair gezag enerzijds, en vrijheid, verzet tegen en provocatie van regenten anderzijds. Hij sympathiseert steeds meer met de provo-beweging en met het protest tegen het Amerikaanse imperialisme in Vietnam. Zijn studie Nederlands stagneert. Hij weet zich niet goed raad met de vrijheid na zijn geregelde scholierenbestaan. Japie maakt veel radicalere keuzes. Als een ware anarchist maakt hij zich onsterfelijk met zijn rookbom naar de Gouden Koets. Beide jongens raken verliefd op Guusje. Zij is de bom onder de vriendschap van de jongens. Deze femme fatale gebruikt haar fraaie lichaam om haar doel te bereiken: hogerop komen in de journalistiek. De ware held blijkt echter de onopvallende benedenbuurman.
Brave New Books
22 november 2019