De spijker

Li Jiaqi is teruggekeerd naar Jinan om voor haar doodzieke grootvader te zorgen, en spreekt af met haar jeugdvriend Cheng Gong die al die tijd in hun oude wijk is blijven wonen. De twee hebben elkaar achttien jaar niet gezien en vertellen elkaar hun levensverhaal, maar gaandeweg ook dat van hun families. Li Jiaqi’s grootvader was een bekwaam chirurg. Cheng Gongs grootvader is daarentegen tijdens de Culturele Revolutie in coma geraakt doordat een onbekende dader hem ernstig heeft verwond. Terwijl de twee vrienden de kloof van achttien jaar proberen te overbruggen, wordt duidelijk hoezeer zij beiden zijn getraumatiseerd door het lot van hun grootouders, hun ouders, maar ook door hun land, met zijn heftige geschiedenis. De spijker is het even aangrijpende als spannende verhaal van twee jeugdvrienden en het land dat hen heeft voortgebracht. Het is een van de bijzonderste en succesvolste romans die de afgelopen jaren zijn verschenen in dat immense en steeds invloedrijkere land: China.

ZHANG YUERAN (1982) is een van de invloedrijkste Chinese schrijvers van deze tijd, van wier werk steevast honderdduizenden exemplaren zijn verkocht. Na een paar romans en verhalenbundels is De spijker haar internationale doorbraak. Het werd bekroond met de Prix Transfuge voor de beste Aziatische roman en stond op de shortlist van de Prix du meilleur roman étranger. In 2019 was ze gastschrijver in Leiden

‘Met finesse en gevoel voor een tweestemmig verhaal ontgrendelt, betreedt en verkent Zhang Yueran de meanderende levens van uit elkaar gescheurde vrienden, geïmplodeerde families en gehavende generaties die de wandaden van hun voorouders erven.’
LIBÉRATION
‘Hoe kan het geheugen worden bevrijd? (...) Door te schrijven met de suggestieve kracht van Zhang Yueran, haar intense gevoeligheid en ongewone beelden.’
ACTUALITTÉ

Over Tien liefdes
‘Een prachtige bundel die nieuwsgierig maakt naar een roman van deze schrijfster.’
NRC HANDELSBLAD ••••

Prometheus