De springbron

'De springbron vormt het tweede, afzonderlijk leesbare deel van een vierluik waarin Kerstin Ekman de ontwikkeling schildert van een klein Zweeds stadje vanaf het einde van de negentiende eeuw tot in de jaren zeventig van onze eeuw.

In De springbron lezen wij over de jonge vrouw Tora, die wij al kennen uit Heksenkringen, maar ook over haar vriendin Frida en Frida's kinderen. In haar streven sociaal op te klimmen opent Tora een café, waar ze de gegoede burgerij tot haar cliëntèle hoopt te zullen krijgen. Frida is een wasvrouw, een weduwe die zes kinderen moet grootbrengen. De relatie tussen beide vrouwen wordt bemoeilijkt door Tora's neiging zich emotioneel af te sluiten.

In De springbron zien we hoe voor de jonge generatie de nieuwe ontwikkelingen de belofte inhouden van een betere toekomst, en hoe het aloude bijgeloof en de scherpe sociale tegenstellingen de veranderingen bemoeilijken.

Is De springbron het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De springbron