De sympathisant
De Standaard:

De sympathisant

Gelezen 74 Aan het lezen 8 Wil ik lezen 82 Favoriet 6 Recensies 8
Literatuur & Romans Artikelen 2 Lijsten 2 Spots 2 Top25's 5   Topics 0

Het is april 1975 en in Saigon heerst chaos. In zijn villa zit een generaal van het Zuid Vietnamese leger whiskey te drinken en hij is samen zijn getrouwe kapitein een lijst aan het opstellen van mensen die een plaats krijgen op een van de laatste vluchten het land uit. De generaal en zijn landgenoten gaan een nieuw leven beginnen in Los Angeles. Ze zijn zich er niet van bewust dat een van hen, de kapitein, in het geheim de groep observeert en verslag uitbrengt aan een meerdere in de Vietcong.

De sympathisant is het verhaal van deze kapitein, een man grootgebracht door een afwezige Franse vader en een arme Vietnamese moeder, een man die in Amerika ging studeren aan de universiteit, maar terugkeerde naar Vietnam om te vechten voor de communistische zaak. Viet Thanh Nguyens verbazingwekkende roman biedt een kijkje in de ziel van deze dubbelagent, een man wiens hooggestemde idealen vereisen dat hij de mensen die hem het meest nabij zijn moet verraden.

Spionageroman
Uitgeverij Marmer Boeken BV
10 mei 2017
18 mei 2018

2 keer bewerkt, laatste bewerking door Paul

Anne Oerlemans Hebban Recensent

Geschiedenis, politiek en psychologie

door: Anne Oerlemans 1 reactie

Viet Thanh Nguyen (1971) is geboren in Vietnam en opgegroeid in de Verenigde Staten. Verhalen van zijn hand verschenen eerder al in verschillende Amerikaanse tijdschriften en zijn debuutroman De sympathisant werd overladen met literaire prijzen, waaronder de Dayton Literary Peace Prize en...

Reacties op: De sympathisant