De terugkeer van het licht

Rank 3386 Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
'Zijn brieven, zelf noemde zij ze missiven, waren zeer vormelijk van toon, naar alle schijn om van zijn superioriteit te getuigen, en misschien was het nog meer deze in formules gegoten hoogmoed dan de feitelijk strekking die haar worde opwekte.'
In 'De terugkeer van het licht', het titelverhaal van de eerste verhalenbundel van Hans Jacob Derksen, worden geleidelijk de contouren zichtbaar van wat als een ordinaire burenruzie om een boom begon. Behoedzaam onthult de schrijver, stapje voor stapje, wat er werkelijk schuilgaat achter de oppervlakte van de eerste indruk.
De tegenstelling tussen het blijvende en het vergankelijke is een thema dat in deze verhalen telkens terugkeert. Ook al heeft het de schijn van het tegendeel, uiteindelijk blijkt niets opgewassen tegen de tijd. Zo ziet Marten in 'Het einde van negen levens' aanvankelijk in zijn vriend Herman een groot voorbeeld, maar ook helden zijn aan slijtage onderhevig. In de meeste gevallen blijven Derksens personages gevangen in hun broze relatie met de buitenwereld of blijken zij niet bij machte hun zeer uiteenlopende obsessies te overwinnen - obsessie die door de 'kunst van het weglaten' raadselachtig blijven tot aan het moment van volstrekte herkenning.

Meulenhoff Boekerij
01 januari 1994

Reacties op: De terugkeer van het licht