Overvecht

Rank 5970 Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0

Achter het monumentale toegangshek van de buitenplaats Roosendaal doen niet langer een tafereeltje uit de 18de eeuw op, maar de flats van de Utrechtse wijk Overvecht. Overvecht werd in de jaren 1960 gebouwd om de nijpende woningnood van de stad Utrecht te lenigen. De modernste inzichten werden in deze stadsuitbreiding toegepast en wijk werd de groenste van Utrecht. De eerste bewoners spraken bewonderend over 'bungalowsop palen'. In dit eerste deel van de reeks De Utrechtse Wijken beschrijven we niet alleen hoe Overvecht tot stand kwam en wat de filosofieën achter de inrichting waren. Het gebied heeft tenslotte al een veel langere geschiedenis. Zo weten we dat in 1350 de Gageldijk al de ‘oude weg’ werd genoemd en er dus minstens al een tijd gelegen moet hebben. U leest hoe het uitgestrekte moerasgebied werd ontgonnen, eeuwenlang voor landbouw werd gebruikt en hoe er zich rijke kooplieden vestigden die enkele luxe buitenplaatsen aanlegden. Door verandering van economische omstandigheden werd het later weer landbouw gebied komen waar veel van de groenten werden verbouwd die de Utrechters dagelijks op hun bord kregen. De enorme groei van de bevolking deed het stadsbestuur begerige blikken werpen op deze plek voor mogelijke stadsuitbreiding komen dat leidde tot de moderne woonwijk Overvecht. Een woonwijk die nog steeds in ontwikkeling is.

De Utrechtse wijken (1)
01 januari 2002