De vijfde winter van de magnetiseur

Friedrich Meisner is een hypnotiseur. Zijn vermogen te genezen kan ook schade toebrengen. Na zijn dramatische vlucht voor een groep premiejagers arriveert hij in de herfst van 1793 in Seefond, een klein Duits dorp. Meisners praktijken zijn gebaseerd op Franz Anton Mesmers leer van het Dierlijk Magnetisme, die - gecombineerd met zijn indrukwekkende en raadselachtige verschijning - hem in staat stellen alle inwoners van Seefond inclusief de prins, in te palmen. In dit dorpje met zijn religieuze scheidingen veroorzaakt deze vreemdeling een opleving van het geloof, 'een stormvloed van toewijding en extase'. Hij brengt een nieuwe religie.
Maar de geleerden twijfelen aan hem: bezit deze man werkelijk de gave tot genezen of is hij een charlatan? Is hij een profeet of een oplichter, revolutionair of parasiet? Door zijn poging om deze 'wonderdokter' te ontmaskeren en de betovering te verbreken, raakt dr. Selinger verzeild in een strijd van mythische proporties.

De vijfde winter van de magnetiseur is een grote roman die uiterst relevant is voor de tijden waarin wij leven en de gevolgen van massahysterie bij de opkomst van het fascisme, de verspreiding van het communisme of de recente heftigheid van islamitisch fundamentalisme.

Is De vijfde winter van de magnetiseur het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De vijfde winter van de magnetiseur