De vos

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Inn het verhaal De vos (The fox) beschrijft Lawrence het leven van 2 jonge vrouwen: Jill Banford en Nellie March, die samen een vredig en wat plantaardig bestaan leiden op een afgelegen kippenfarm. Hun grote vijand is een vos, die op de meest onverwachte ogenblikken aansluipt en grote slachtingen aanricht onder de kippen. Nellie March wordt gebiologeerd door de onbeschaamdheid en het geheimzinnige wezen van de vos en als in hun rustige meisjesbestaan opeens een jonge man zijn intrede doet, voelt zij eenzelfde heftige fascinatie, door de oerkracht van de man, die tegelijk aantrekt en afstoot. Als hij Nellie ten huwelijk vraagt wordt Jill tot wanhoop gebracht en Nellie March heen en weer geslingerd tussen de trouw aan haar vriendin en de aantrekkingskracht van de man. De ontknoping, hoewel zorgvuldig voorbereid, is verrassend. De verhouding van de vrouwen t.o.v. elkaar en van de indringer is met groot psychologisch inzicht getekend. +

Inez van Dullemen
01 januari 1921