De vreemdelinge

Rank 906 Gelezen 41 Aan het lezen 10 Wil ik lezen 143 Favoriet 2 Recensies 6
Literatuur & Romans Artikelen 4   Topics 0

‘Van wie heb je leren praten?’ was de eerste vraag die mensen aan Claudia Durastanti stelden wanneer ze hoorden dat haar ouders allebei doof waren. ‘In welke taal droom je?’ vroegen ze toen ze hoorden dat ze op haar zesde van Brooklyn naar het Italiaanse platteland was verhuisd.
De vreemdelinge is een unieke combinatie van autobiografie, reisverhaal, lyrische essayistiek en fictie, waarmee de zeer talentvolle auteur Claudia Durastanti haar naam vestigde in Italië. Ze beschrijft in deze roman haar eenzaamheid en haar zoektocht naar de gevolgen van klasse, seksualiteit, geestelijke gezondheid en kunst op haar bestaan. Ze keert terug naar de euforische jaren zestig waarin haar ouders elkaar ontmoetten en gaat in op haar haast dystopische bestaan in het Londen van na de brexit. De vreemdelinge is een roman over stilte – de stilte van doofheid, de stilte van een immigrant – en hoe die kan worden getransformeerd door de liefde voor taal.

Uitgeverij De Bezige Bij b.v.
19 maart 2020
16 april 2020

Miriam Vaz Dias Hebban Recensent

Een observerende buitenstaander in haar eigen leven

door: Miriam Vaz Dias 5 likes

Vanaf de eerste bladzijde blijft de vraag hangen: lees ik hier een roman, een autobiografie of nog iets anders? Volgens Claudia Durastanti zelf is De vreemdelinge (vertaald door Manon Smits) voor achtennegentig procent autobiografisch. Het heeft haar moeite gekost het te schrijven. Al eerder had ze...

Reacties op: De vreemdelinge