De wapens neer!

De wapens neer!

Rank 2968 Gelezen 2 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 3 Favoriet 0 Recensies 0
De roman De wapens neer! verscheen voor het eerst in 1889, precies 100 jaar na de Franse Revolutie. Martha Althaus is een
Weense aristocrate die eind negentiende eeuw alles lijkt te hebben: geld, macht en liefde, maar zij verliest tot tweemaal toe een echtgenoot aan de oorlog. Daarmee wordt haar levensgeschiedenis een aanklacht tegen de zinloosheid van de gewapende strijd. Bertha von Suttners roman sloeg 130 jaar geleden in als een bom: ze verwoordt hoe oorlog niet alleen een hele samenleving maar ook het familieleven verwoest. Binnen enkele jaren werd het boek vertaald in 26 talen en heeft het mensen uit de hele wereld ertoe bewogen zich in te zetten voor vrede. Zo behoorde de Russische tsaar Nicolaas II tot de lezers en hij heeft zich door haar boek laten inspireren om in 1899 een vredesconferentie te organiseren waarmee hij geschiedenis schreef.

Het verhaal over een sterke vrouw in de negentiende eeuw, die vier oorlogen overleeft en op een levendige manier over haar worstelingen en verdriet vertelt, groeide uit tot een indrukwekkend manifest tegen de oorlog.
Uitgeverij Orlando
23 september 2019