De waterdanser

Rank 3775 Gelezen 65 Aan het lezen 5 Wil ik lezen 186 Favoriet 6 Recensies 4
Literatuur & Romans Artikelen 3 Lijsten 2 Spots 4 Top25's 3   Topics 0

Een krachtig, meeslepend verhaal van een jongen over de ontworsteling aan het slavenbestaan.
Hiram Walker werd geboren als slaaf. Hij verloor zijn moeder en alle herinneringen aan haar toen hij nog een kind was, maar hij heeft ook een gave meegekregen. Wanneer Hiram bijna verdrinkt tijdens een ongeluk in de rivier, wordt hij gered door een mysterieuze kracht, die hem optilt en weer aan land zet. Deze vreemde ervaring wakkert Hirams rebellie aan. Aangespoord door zijn zelfgekozen familie op de plantage is hij vastbesloten te ontsnappen.
Een onverwachte reis vangt aan, die Hiram van de tabaksplantages in Virginia naar wanhopige guerrillacellen in de jungle voert, van het diepe Zuiden tot de gevaarlijke utopische bewegingen in het Noorden. Terwijl hij verwikkeld raakt in de oorlog tussen slaven en slavenhouders, wil hij enkel terugkeren naar de plantage om zijn familie te bevrijden. Maar om dat te bereiken moet hij eerst het verhaal van zijn grootste verlies reconstrueren.
De waterdanser is een moedig verhaal vol magie, avontuur en rechtvaardigheidsgevoel.
De pers over De waterdanser
De waterdanser is geen typische debuutroman. Het is een ambitieus en moedig staaltje vertelkunst waarvan de toon lijkt op die van Stephen King, Toni Morrison, Colson Whitehead en Octavia Butler.’ The New York Times
‘Een historische roman over een ontluikende superheld die zijn krachten ontdekt in een periode van racistische onderdrukking. Coates’ fantasie-elementen spelen een cruciale rol; ze presenteren een wereld die veelomvattender en diepzinniger is dan de grenzen van het realisme.’ The Washington Post
‘Ik was compleet in de ban, een van de beste boeken die ik ooit gelezen heb.’ Oprah Winfrey

Historische roman (populair)
Meulenhoff Boekerij B.V.
13 februari 2020
13 februari 2020

Karla De Greeve Hebban Recensent

De slavernij bezweren in een draaikolk van Afrikaanse magie

door: Karla De Greeve 3 likes

Ta-Nehisi Coates schreef essays over hoe racisme ingebed zit in de Amerikaanse cultuur. Hij is ook de auteur van Black Panther, waarin een stripheld optreedt als magische beschermer van een Afrikaanse fantasiestaat. In zijn romandebuut, vertaald door Ton Heuvelmans, verweeft Coates beide genres.

De...

Reacties op: De waterdanser