De witte tijger

Gelezen 157 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 51 Favoriet 12 Recensies 11
Literatuur & Romans Lijsten 4 Spots 1 Top25's 7   Topics 0
Balram Halwai is een man met vele gezichten. Hij is dienaar, chauffeur, filosoof en entrepreneur. En hij is een moordenaar. Balram groeit op in de binnenlanden van India en blijkt al snel het slimste jongetje van het dorp te zijn, maar zijn familie kan geen verdere scholing betalen. Wanneer een welvarende zakenman uit Delhi hem inhuurt als zijn chauffeur krijgt hij eindelijk een kans op succes. Delhi is een openbaring voor Balram: overal ligt rijkdom voor het grijpen en zijn uitzichtloze bestaan lijkt ten einde. Maar Balram beseft dat er maar één manier is om boven zijn eigen kaste uit te stijgen: hij moet zijn meester vermoorden.

De Witte Tijger is een rauwe en venijnige roman over het moderne India. Het debuut van Aravind Adiga, geschreven in de vorm van een bekentenis, introduceert een uitdagende, nieuwe literaire stem. Mede daarom werd het boek werd bekroond met de Man Booker Prize.

Uitgeverij De Bezige Bij b.v.
18 juni 2008
19 januari 2021