De Zuilen

Niets is de mens vreemd, en het begrip der dingen is gelukkig niet eenduidig waardoor het aangenaam avonturieren is met een keur aan filosofische overtuigingen. De veertien spannende verhalen in deze bundel bevestigen dit op treffende wijze.
Onverwachte wendingen en enerverende gebeurtenissen laten de lezer kennismaken met - soms buitenissige - levenswijsheden.

'Misschien zijn we niet voorbestemd om iets te doorgronden dat in de kern ons bevattingsvermogen te boven gaat. Die wisselwerking tussen het aardse bestaan en het universum? Die donkere energie van waaruit alles zich zou verklaren? Ik ben te gulzig voel ik. Wat een kwelling voor de wetenschappelijke geest.' (Claar Griffioen, Luchtpost voor de professor)

DE ILLUSTRATIES
Hannah Arendt, Pierre Bayle, Henri-Louis Bergson, Teilhard de Chardin, Zeno van Citium, Epicurus, Sigmund Freud, Michel de Montaigne, Friedrich Nietzsche, Fernando Pessoa, John Rawls, Michael Sandel, Jean-Paul Sartre en Baruch Spinoza.
De filosoof als figurant of als hoofdpersoon?
De Gebroeders Miedema, talentrijke beeldend kunstenaars, haalden de filosoof uit het isolement van het portret en gaven hem een rol in een scène uit de verhalen.

Plato met zijn vorsende blik siert het boekomslag

DE AUTEURS
Aan deze bundel schreven tien auteurs mee, de een bekender in de wereld van de literatuur dan de ander, maar allemaal publiceerden ze eerder in boek en blad:
Eva De Blieck, Bart J.G. Bruijnen, Guy Commerman, Claar Griffioen, Werend Griffioen, Marian Habets, Guus Matser, Frederik van Sluijs, Albertine Sterk, Ewald Vanvugt

Is De Zuilen het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op De Zuilen