De zuster van mijn moeder

De zuster van mijn moeder

Gelezen 1 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 1
Enkele weken na de dood van haar tante erft Ineke Kievit een sansevieria en een grote verzameling brieven. De brieven bieden haar een fascinerende ingang in het verleden van haar familie, een verleden waarin een boerengezin centraal staat waar twaalf kinderen worden geboren - maar waarvan er zes bij de geboorte of op jonge leeftijd zullen sterven.

Dit boek neemt de lezer mee op de zoektocht naar wat deze trieste gebeurtenissen voor het gezin betekend hebben, en hoe de ouders en de andere kinderen - vooral de zussen Dien, Zus en Jannie - ze verwerkt hebben. Soms lijkt het op een detective: welke omstandigheden en factoren hebben geleid tot deze drama's?
Tegen een gereformeerde achtergrond waarin ook ruimte ontstaat voor vrijzinniger opvattingen, komen vele internationale en geopolitieke ontwikkelingen aan bod.

Het resultaat is een boeiende familiekroniek die zo'n 100 jaar beslaat, en die zich afspeelt in de Hollandse dorpen Hellendoorn, Ommen en Lemele, maar ook in Indië, Nieuw Guinea, Kenia, Ierland en Uganda.
Nabij Producties
27 december 2016
9789492055316

Lezersrecensies (1)

Ik had er geen geduld voor

door: elise-kool
Zeer ibtigerend onderwerp, maar het verhaal komt langzaam op start. Daarnaast verspringt het verhaal regelmatig van perspectief en manier van vertellen (de ene keer als analyserende wetenschapper, dan in historische roman vorm, dan weer als uatobiografie). Ik had er geen geduld voor en heb het...