Der Baron Bagge / Mona Lisa

Op een receptie in Wenen ergens in de jaren dertig van de twintigste eeuw ontstaat een geschil tussen baron Bagge en een jongeman die hem beschuldigt van betrokkenheid bij de zelfmoord van zijn zus. Het conflict wordt in der minne geschikt, maar Bagge voelt zich genoodzaakt opheldering te verschaffen en begint een geschiedenis te verhalen die de luisteraars en de lezers gespannen en zeer geboeid houdt.
In een magische en onnavolgbaar elegant en vloeiend geschreven novelle voert Lernet-Holenia de lezer mee naar de dagen van het Habsburgse rijk, een onverklaarbaar voorval dat veler levens schampt…

Der Baron Bagge (1936) geldt als een meesterwerk dat de vergelijking met werk van Rilke, Roth en Zweig glansrijk doorstaat; een mening die onder meer door Jorge Luis Borges en Marcel Reich-Ranicki werd gedeeld.

De novelle Mona Lisa behandelt een steeds terugkerend thema in Lernet-Holenia’s oeuvre: de liefde voor een ideale vrouw, de gedroomde levensgezellin, des te begeerlijker omdat ze helaas dood en dus onbereikbaar is.

Uitgeverij G.A. Van Oorschot B.V.
15 juli 2021
15 juli 2021