Draai de Verlichting wat lager

We moeten de Verlichting behouden. Maar we zullen ook de tekortkomingen ervan onder ogen moeten zien, in beperkingen van de rede, de rol van emoties, en de fundamentele dubbelzinnigheid van taal. Als we dat niet doen, zien we de wereld verkeerd en zijn we blind voor sommige bedreigingen voor de democratie. Van de weeromstuit kan dan de Verlichting helemaal uit gaan. Erkenning van de tekortkomingen is nodig om de Verlichting te behouden. De auteur bespreekt 12 bedreigingen voor de democratie, als volgt: autocratische regimes, culturele verwording, polarisatie, paradox van de elite, populisme, verwarring, uitwassen van het kapitalisme, dilemma van welwillendheid en rechtvaardigheid, institutionele verstopping, korte-termijn denken en kunstmatige intelligentie.

Recensies (1)

Is Draai de Verlichting wat lager het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Draai de Verlichting wat lager