heldenleven

Een heldenleven

Gelezen 22 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 14 Favoriet 0 Recensies 7
Literatuur & Romans Lijsten 1 Spots 2   Topics 0

Igor, of igor zoals hij zelf beweert, is een held. Hij kan alles, en wat hij nog niet kan leert hij sneller dan iedereen. Een uitzondering, die zichzelf niettemin genereus met de wereld deelt. Iedereen wil in de buurt zijn van deze levende legende.
Hij is, onder pseudoniem, een beroemde straatfotograaf. Kookt op sterrenniveau in zijn tot aan het plafond volgebouwde appartement, waar hij ook 's werelds grootste dirigenten van advies voorziet. Want de laatste jaren is hij gek genoeg blijven hangen in de klassieke muziek. Igor is een verbluffend virtuoos violist, zijn spel is foutloos en perfect. Zo perfect dat het een probleem is geworden.
Zijn nieuwe muziekvriend Adrian, die hij op een Europese tournee ontmoet, confronteert hem ermee. Levert perfecte beheersing van zijn instrument wel echte muziek op?
Als igor op een dag wakker wordt in het bed van de jonge, veel te serieuze beeldend kunstenares Kiriko, wordt hij andermaal geconfronteerd met de uiterste consequenties van zijn heldendom.
In haar debuutroman Een heldenleven onderzoekt Persis Bekkering wat de prijs is van perfectie, en wat kunst nog kan betekenen in onze prestatiemaatschappij. Het is het droomdebuut van een uiterst originele nieuwe stem in onze letteren.

Persis Bekkering (1987) recenseert literatuur en schrijft over klassieke muziek voor onder meer de Volkskrant. Ze interviewt nationale en internationale schrijvers voor festivals en talkshows. Een heldenleven is haar debuutroman.

'Een heldenleven is een geraffineerde roman, wonderlijk gelaagd en magistraal geschreven - het zou mij verbazen als er dit jaar nog een sterker debuut dan dat van Persis Bekkering verschijnt.' Hanna Bervoets

Prometheus
29 september 2017
09 januari 2018

Wie een held bekritiseert, laat zichzelf kennen

door: Anna Husson 2 reacties

Persis Bekkering (1987) schrijft, naast romans en literatuurrecensies, ook columns over klassieke muziek in onder meer De Volkskrant en ze interviewt schrijvers voor verschillende festivals en talkshows. Haar liefde voor literatuur begon tijdens de studies Klassieke talen en...

Reacties op: Een heldenleven