Een jaar uit het leven van Hugo Zandsteen

In Een jaar uit het leven van Hugo Zandsteen volgen we de herkenbare maar bizarre avonturen van Hugo Zandsteen, werkzaam op het Meningenbureau. In zijn niet aflatende pogingen zijn bestaan dragelijk te maken, bezoekt Hugo Zandsteen bikinimeisjes en plaatst hij een annonce waarin hij opgewekte mevrouwen van academisch niveau met kleine tepelhoven oproept om op zijn advertentie te reageren.

¿Zandsteen gaf mijnheer De Graaf een hand en zei: ¿Ik zou graag even met u van gedachten wisselen over bepaalde lichaamsdelen van uw vrouw. Schikt u dat?¿
¿Natuurlijk, komt u verder,¿ antwoordde mijnheer De Graaf.¿

¿Zandsteen streek met een wijsvinger over haar wang en zei: ¿Teder, hè?¿
¿Ja.¿ Marloes zuchtte.
¿Ik weet nog wat,¿ zei Zandsteen. Hij kuste Marloes zachtjes op beide wenkbrauwen.
¿Dat is ook heel teder, vindt u niet?¿
Marloes knikte en krabde even in haar schaamhaar, wat een fijn raspend geluid opleverde.¿

De lotgevallen van Hugo Zandsteen zijn door Frans Stüger op een ingehouden, geraffineerde en haarscherpe manier beschreven. De situaties waarin Hugo Zandsteen verzeild raakt, zijn even absurd als ontroerend.

Frans Stüger publiceerde romans, en korte verhalen in Tirade, de Tweede Ronde en Hollands Maandblad. Hij was literair medewerker bij de VPRO-radio. Momenteel is hij als docent creatief schrijven verbonden aan de Schrijversvakschool in Amsterdam.

Uit de recensies:

¿Een zorgvuldig gecomponeerd verhaal waarin humor de eeuwige treurigheid wat lichter maakt.¿ HP/DE TIJD

¿Zijn personage Hugo Zandsteen is een droefgeestig personage, met de klemtoon op geestig.¿ DE MORGEN

¿Stügers proza zou je vakkundig humoristisch kunnen noemen.¿ DE VOLKSKRANT

¿Dit boek is een geslepen diamant.¿ LEIDSCH DAGBLAD

¿Stüger schrijft erg grappig, op het surrealistische af.¿ HERMAN BRUSSELMANS

Is Een jaar uit het leven van Hugo Zandsteen het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Een jaar uit het leven van Hugo Zandsteen