Een ladder naar de hemel

Gelezen 262 Aan het lezen 10 Wil ik lezen 344 Favoriet 22 Recensies 20
Literatuur & Romans Artikelen 1 Newsroom 1 Lijsten 1 Spots 15   Topics 0

‘Een ingenieuze roman waarmee John Boyne bewijst een van de meest overtuigende auteurs van zijn generatie te zijn.’ The Observer

Overal zijn verhalen te vinden, als je maar goed genoeg zoekt. Het hoeven niet eens je eigen verhalen te zijn. Tenminste, dat is wat de aspirerende schrijver Maurice Swift al vroeg in zijn carrière besluit. Want -ambitie heeft hij meer dan genoeg, schrijftalent op zich ook wel, maar door een jammerlijk gebrek aan inspiratie kent zijn schrijversdroom vooralsnog geen vliegende start.

Een toevallige ontmoeting met bestsellerauteur Erich Ackermann in een Berlijns hotel biedt hem de gelegenheid zichzelf in de wereld van de literatuur te lanceren. Erich is namelijk eenzaam, heeft een verhaal te vertellen en vindt in Maurice een gretig luisterend oor. De charme en attenties van Maurice maken hem blind voor de waarheid: hij had zijn verhaal beter voor zichzelf kunnen houden.

Verhalen maken Maurice beroemd maar ze zorgen er ook voor dat hij smeekt, steelt, leent en erger. Een ladder naar de hemel is een psychologisch kat-en-muisspel dat laat zien dat de wereld aan je voeten ligt als je bereid bent tot het uiterste te gaan.

De pers over Een ladder naar de hemel

‘Een heerlijk, duister verhaal over ambitie, verleiding en literaire diefstal. Meeslepend en angstaanjagend, krachtig en verontrustend. Maurice Swift is een onvergetelijke protagonist; gevaarlijk maar onweerstaanbaar tegelijk.’ The Observer

‘Een eersteklas pageturner.’ The Guardian

09 april 2019

Anne Oerlemans Hebban Recensent

Ambitie kent geen grenzen

door: Anne Oerlemans

John Boyne (Ierland, 1971) schreef elf romans voor volwassenen en zes voor jonge lezers, ook publiceerde hij een korte verhalenbundel. Veruit zijn meest bekende titel is De jongen in de gestreepte pyjama, een jeugdtitel over de Tweede Wereldoorlog die ook onder volwassenen veel lof kent en verfilmd...

Reacties op: Een ladder naar de hemel