9789403639536_front

Een mislukte machtsgreep

In 1975 heeft PSV de beste voetbalploeg van Nederland. De club uit Eindhoven wordt landskampioen en is hofleverancier van het Nederlands elftal. Enkele mensen binnen de vereniging willen deze situatie aangrijpen voor meer zeggenschap bij Oranje. Als het Nederlands elftal op 10 september 1975 met 4-1 van Polen verliest, uiten de PSV-spelers Jan van Beveren en Willy van der Kuijlen scherpe kritiek op het gedrag van de Oranje-vedetten en op de gebrekkige voorbereiding van het Nederlands elftal. De vedetten, onder aanvoering van Johan Cruijff, pikken dat niet en op 13 oktober 1975 komt het in Zeist tot een botsing tussen de PSV-groep en de Ajax-groep. De PSV’ers raken verdeeld, waarna Van Beveren ontgoocheld afhaakt, met alleen Van der Kuijlen als een solidaire clubgenoot. De coup is mislukt... In dit boek wordt gedetailleerd beschreven hoe dit heeft kunnen gebeuren en dat frustraties, vermoedens, machtsspelletjes en mentaliteits- en karakterverschillen een belangrijke rol in het geheel hebben gespeeld.

Lifestyle & Vrije tijd
Sportverhalen