Een wolf bij zijn oren pakken

Gelezen 3 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 10 Favoriet 0 Recensies 1
Literatuur & Romans Artikelen 1   Topics 0
Als de bejaarde keizer Tiberius, die zich op Capri heeft teruggetrokken en per brief het Romeinse imperium regeert, op de rots naar de zeetelegraaf staat te turen wordt hij verteerd door angst. Zal zijn plan om de machtsbeluste Sejanus uit te schakelen slagen of wordt hij straks zelf vermoord, als het hem niet lukt om snel genoeg naar Syrië te vluchten? Sejanus zwaait immers al jaren de scepter over Rome en weet zich verzekerd van de steun der pretorianen. Hoe heeft het zo ver kunnen komen? Hoe kon de keizer die niemand vertrouwde zijn lot leggen in de handen van deze omhooggevallen plattelandsridder? Wie is deze Sejanus en hoe zijn deze gebeurtenissen verbonden met het geheimzinnige banket dat vijftig jaar geleden plaats heeft gevonden?

Een wolf bij zijn oren pakken is een ongezellige familieroman over de machtigste geslachten van het keizerlijke Rome, verteld vanuit het perspectief van de ‘droevigste van alle mensen’, keizer tegen wil en dank Tiberius, en over de maakbaarheid van het leven en lot.

Sana Valiulina (Tallinn, 1964) studeerde in Moskou Noorse taal en letterkunde en woont sinds 1989 in Amsterdam. Ze schreef eerder Het kruis (2000), Vanuit nergens met liefde (2002), Didar en Faroek (2006, nominatie Libris Literatuur Prijs), Honderd jaar gezelligheid (2010), het bejubelde Kinderen van Brezjnev (2014) en Winterse buien (2016, winnaar Jan Hanlo Essayprijs).

Over Kinderen van Brezjnev:

‘Zo’n rijke, hedendaagse zedenroman hadden Dostojevski en Tolstoj vast ook wel geschreven willen hebben.’
NRC HANDELSBLAD

‘Een wonder van vertelkunst, deze fabelachtige roman Kinderen van Brezjnev over “generatie min”.’
DE VOLKSKRANT

‘Het is niet overdreven te stellen dat Sana Valiulina na vier jaar zwoegen aan Kinderen van Brezjnev een meesterstuk van internationale allure heeft afgeleverd. Groots in de thematiek, spannend en van een literaire rijkdom in de traditie van de grote Russische schrijvers.’
DE GROENE AMSTERDAMMER

Prometheus
30 april 2020
26 mei 2020

Marjolein Hebban Recensent

Bomvol verhalen en amper leesbaar zonder voorkennis

door: Marjolein 1 reactie 1 like ebook

Een wolf bij zijn oren pakken gaat over keizer Tiberius, die leefde van 42 voor Christus tot 37 na Christus. Hij was de stiefzoon van Octavianus (beter bekend als keizer Augustus) en werd later in zijn leven door Octavianus geadopteerd, zodat hij hem kon opvolgen. Tiberius werd ook wel de...

Reacties op: Een wolf bij zijn oren pakken