Eland

Gelezen 127 Aan het lezen 2 Wil ik lezen 159 Favoriet 18 Recensies 26
Literatuur & Romans Artikelen 10 Newsroom 1 Lijsten 5 Spots 9   Topics 0   Leesclub

Wanneer Daniel Meskes een jaar oud is, drinkt hij giftige fotoinkt uit de donkere kamer van zijn vader. Hij overleeft het ternauwernood, omdat de dienstdoende arts besluit om de kleine Daniel te opereren met zijn ene hand en te reanimeren met zijn andere. Daniels moeder voelt zich schuldig en blijft hem tot zijn vierde jaar borstvoeding geven omdat ze denkt dat hij het extra hard nodig heeft en ondertussen zit Daniel dagenlang op het dak van de lokale bibliotheek. Vanaf dat dak bekijkt hij het dorp, de mensen, zijn ouders, zijn broertje en luistert naar alles wat ze zeggen: de leugens, het geroddel. Wanneer hij op een dag zijn vader met een geheimzinnige envelop ziet wapperen waarop zijn moeder zo hard moet huilen dat ze er bijna in blijft, besluit Daniel alleen nog maar de waarheid te spreken, want daarmee kun je tenminste niets kapotmaken. Maar hoe houd je dat vol? En wat is de waarheid precies?

Eland is een ontroerende bildungsroman over waarheid, liefde en identiteit. Met komische scènes en kleurrijke personages schept Lykele Muus de verrassende en herkenbare wereld van Daniel Meskes; een wereld die je niet gemakkelijk weglegt.

Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar
20 januari 2015
17 november 2015

Waarheid versus leugens

door: Mads Bruynesteyn 2 likes

“Koning van de dieren in een gebied waar het te koud is voor de leeuwen,” aldus jeugdvriend Rens over Daniel Meskes, de hoofdpersoon in Eland, de eerste roman van Lykele Muus (1987). Muus is voornamelijk werkzaam in het theater, waar hij voorstellingen schrijft, maar ook zelf acteert. Eland werd...

Reacties op: Eland