Elke dag vaderdag

Elke dag vaderdag is een bundeling van alle belevenissen met R. en J. die Nicolaas Matsier aan het papier toevertrouwde. Dat wil zeggen dat hij de veertien verhalen die Een gebreid echtpaartje vormden, aangevuld heeft met zeven nieuwe. Zo komen wij aan de weet op hoeveel verschillende manieren een vader zijn kinderwagen voortbeweegt. En gaan wij in optocht mee terug naar een winkel om daar eens flink te protesteren tegen een pak muffe koekjes. En krijgen we de gedichten te horen die R. haar vader in hoog tempo dicteert:

'De bril
zei: ik ben stil.
De bloes
had al een schaal met appelmoes.
De grootste teen
zei: er is plaats voor iedereen.'

Nicolaas Matsier publiceerde de kinderboeken A is een aardappel en Ida stak een zebra over (Zilveren Griffel). Hij vertaalde Lewis Carroll's Alice in Wonderland en Achter de Spiegel. In 1994 verscheen zijn roman Gesloten huis, die een bestseller werd, genomineerd is voor alle grote literaire prijzen en bekroond met de Bordewijkprijs en de Mekkaprijs van de Nederlandse en Vlaamse kritiek.

'Voor iedereen die wel eens iets aan opvoeden heeft gedaan, erover heeft getheoretiseerd of met toenemende verbijstering opvoeders heeft gadegeslagen om vervolgens te besluiten dáár nooit aan te beginnen, is dit bescheiden boekje verplichte lectuur.' Jaap Goedegebuure in de Haagse Post

Is Elke dag vaderdag het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Elke dag vaderdag