Elmet

Knack:

Elmet

Gelezen 68 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 69 Favoriet 1 Recensies 8
Literatuur & Romans Artikelen 2 Lijsten 1 Spots 3   Topics 0

Daniel woont met zijn zus in het huis dat vader met zijn blote handen voor hen in het bos bouwde. Veilig en voor hen alleen. Vader bouwde dingen, jaagde en werkte met zijn handen. Soms verdween hij, gedwongen om hard werk te doen, maar voor Daniel en Cathy was hij een zachtaardige beschermer. Als de lokale landeigenaar voor de deur verschijnt wordt hun onzekere bestaan bedreigd. Vader en Cathy, beiden fel, sterk en onverzettelijk, trachten zichzelf en hun buren te beschermen en zetten een reeks gebeurtenissen in gang die alleen maar kunnen eindigen met geweld.

Elmet is het overtuigende portret van een gezin aan de rand van de samenleving en een aangrijpende bespiegeling van waar mensen toe in staat zijn als ze tot het uiterste worden gedwongen.

Hollands Diep
19 februari 2018
19 februari 2018

Een literaire achtbaan

door: Helena van Dijk

Wanneer je als schrijver met je debuut genomineerd wordt voor de shortlist van de prestigieuze Man Booker Prize 2017, dan moet je wel wat kunnen. Het overkwam Fiona Mozley (1988) tot haar grote verrassing met haar roman Elmet. Elmet is de naam van het Keltische rijk; er wordt een heuvelachtig,...

Reacties op: Elmet