En in de nacht een riem

Met En in de nacht een riem schreef Chrétien Breukers de liefdesroman van zijn generatie.

Thomas Meerman ligt met koorts in bed. Hij denkt na en droomt. Over zijn leven en over de liefde. Meerman ontdekt wat de waarheid is en waar die woont: in het lichaam. In het lichaam van zijn vrouw Leonie en van zijn minnares Jitka. En in dat van hemzelf.

'De waarheid is iets heel anders dan wat ik altijd voor de waarheid heb gehouden. De waarheid is een ding met stekels en weerhaken, de waarheid heeft een koffer vol zwepen en rietjes en riemen en touwen en andere accessoires en de waarheid duldt wel tegenspraak, alleen word je dan gestraft.'

En in de nacht een riem is een lyrische liefdesroman, een uit fragmenten opgebouwde lofzang op het lichaam en een ode aan de pijn-die-waarheid is.

In de pers:

‘Koortsachtige sfeer tussen droom en werkelijkheid.’

– NRC

‘Een boeiende, bijzondere roman.’

– Carolina Lo Galbo, VPRO Boeken

‘Genadeloze, excentrieke roman.’

– Elisabeth Francet, Mappalibri

‘De spanningsboog bevindt zich in elk fragment.’

– Guus Bauer op Tzum

‘Ik kan me werkelijk niet herinneren wanneer ik voor het laatst zoiets goeds heb gelezen.’

– Peter Abelsen

'Chrétien Breukers is een meester van het laconieke drama. Hij spaart zichzelf niet, hij spaart de wereld niet, niets is bij hem veilig en daarom moet iedereen hem lezen.'

- Rob van Essen

Is En in de nacht een riem het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op En in de nacht een riem