Excellent onderhandelen

Gelezen 0 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Excellent onderhandelen' (in het Engels 'Getting to Yes') van Roger Fisher is al ruim twintig jaar hét standaardwerk op het gebied van principieel onderhandelen. Er zijn wereldwijd inmiddels vijf miljoen exemplaren van verkocht, in twintig talen. Of je nu een gesprek met de huurbaas hebt of in gerechtelijke procedures verwikkeld bent in alle onderhandelingssituaties bewijst dit model z'n dienst.

Principieel onderhandelen betekent dat de partijen in een 'conflict' op zoek gaan naar de oplossing die voor beiden optimaal is. Principieel onderhandelen is niet 'zacht' in de zin van conflictvermijdend maar ook niet 'hard' gericht op de beste oplossing voor één van de partijen. Je scheidt de mensen van het probleem en zoekt gezamenlijk naar een win/win-oplossing. Anders dan bij de meeste boeken over onderhandelen, ben je met 'Excellent onderhandelen' in het voordeel als de 'andere partij' het ook gelezen heeft!

Harvard Business Rev
01 januari 2010