Fahrenheit 451
De Standaard:

Fahrenheit 451

Gelezen 291 Aan het lezen 4 Wil ik lezen 146 Favoriet 16 Recensies 9
Thrillers & Spanning Artikelen 2 Lijsten 6 Spots 8 Hebban 1000 832 Topics 1

In de 24e eeuw heeft de tv het gedrukte woord verdrongen; boeken zijn verboden en worden vernietigd door 'brandmannen' die geen water maar vuur spuiten: boeken ontvlammen bij 451 graden Fahrenheit. Guy Montag is zo'n 'brandman', maar na een ontmoeting met buurmeisje Clarisse gaat hij twijfelen aan zijn missie en sluit hij zich aan bij de 'illegalen' - dissidenten dus. Fahrenheit 451 is een maatschappijkritische sf-klassieker die ruim veertig jaar na verschijnen nog altijd actueel is. Het boek bevat veel dialogen, is boeiend geschreven en biedt een bizarre kijk op een scheefgegroeide maatschappij.

Het gaat om de opstelling van de mens in een technocratische, totalitaire samenleving (zoals George Orwells Animal Farm en 1984; en Anthony Burgess' A Clockwork Orange). Het bevatte ook een waarschuwing tegen het McCarthyisme (de heksenjacht op vermeende communisten) aan het begin van de jaren vijftig.

Thrillers & Spanning , Literatuur & Romans

2 keer bewerkt, laatste bewerking door Gerrit

Anne-Claire Verham Hebban Recensent

Van doemscenario naar hartskreet

door: Anne-Claire Verham 4 reacties 2 likes

Fahrenheit 451 van Ray Bradbury is geschreven in 1953 en behoort tot de allergrootsten onder de klassieke dystopieën. Een status die alleen is weggelegd voor dystopieën waarin het geschetste doemscenario weliswaar (nog) niet is uitgekomen, maar de werkelijkheid toch ongemakkelijk dicht nadert. De...

Reacties op: Fahrenheit 451