Febe

Febe

Gelezen 4 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 5 Favoriet 0 Recensies 1
Rond het jaar 56 na Christus schreef de apostel Paulus een brief aan de kerk in Rome. Hij vertrouwde deze brief toe aan Febe, van wie hij zegt dat ze de diaken van de kerk in Kenchreën is en een weldoener van velen. De populaire auteur en spreker Paula Gooder gaat op zoek naar Febe. Wie was zij? Hoe leefde ze en wat geloofde ze? Door dat te doen gunt ze de lezer een blik in Paulus’ wereld en laat ze zien hoe de cultuur en de tijd van de Romeinse wereld Paulus’ denken en het geloof van de vroege kerk gevormd hebben.

Het boek is geen roman, zegt Gooder. Maar dat is het wel. Alleen wel een unieke, want Gooder voegt aan haar verhaal uitvoerige documentatie toe waarin ze dieper ingaat op de historische context, biografische details, culturele praktijken, enzovoorts.

Dit boek, dat gebaseerd is op gedegen onderzoek, is een aanrader voor iedereen die zich wil inleven in de tijd van Paulus. En het is een spannend verhaal over een vrouw uit de Bijbel die een belangrijke rol speelde in de verspreiding van het evangelie.

‘Dit boek is echt een levendige en sympathieke schets van de wereld van de eerste christenen.’ (Rowan Williams, voormalig aartsbisschop van Canterbury)

‘Febe stelt niet teleur: het is een zeer aangenaam en interessant verhaal.’ (Christian Librarian Magazine)

Dr. Paula Gooder is Bijbelwetenschapper (Nieuwe Testament) en momenteel Chancellor van St. Paul’s Cathedral in Londen.

Uitgeverij Van Wijnen
10 april 2020