Feest der Herkenning! Internationaal Realisme

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Publicatie bij de gelijknamige tentoonstelling in de Kunsthal Rotterdam, van 25 september 2010 t/m 16 januari 2011, die beschouwd kan worden als het vervolg op ‘Leve de schilderkunst’ uit 2007. In deze uitgave wordt het brede begrip internationaal realisme niet chronologisch, maar thematisch uitgewerkt. Aan de orde komen de onderwerpen stilleven, interieur, stad, landschap, historiestuk, genre, portret en naakt. Deze thema’s worden eerst theoretisch uitgewerkt, waarna diverse kunstwerken paginagroot getoond worden. Het betreft hier werk van fotografen, beeldhouwers, schilders en videokunstenaars, waaronder opvallend veel Duitsers. Door de negen, zeer degelijke, voor de leek niet eenvoudig leesbare essays, is dit meer een studie- dan een kijkboek. De illustraties bij de artikelen zijn erg klein van formaat. De verhouding tekst/beeld is ongeveer 60/40%. Mooi overzichtswerk, waarin alle stromingen binnen het realisme aan bod komen.
d' Jonge Hond B.V.