Forel vissen in amerika

De forel had een grote rode streep over zijn zij. Het was een mooie regenboog. (...)
'Breek zijn nek maar,' zei ik.
'Ik weet iets beters,' zei hij. 'Voor ik hem doodmaak zal ik de genadeklap voor hem verzachten. Deze forel moet een slok hebben.' Hij haalde de fles port uit zijn zak, draaide de dop los en goot een flinke slok in de forellenbek. (...)
'Hij is gelukkig gestorven,' zei hij. 'Dit is mijn ode aan de anonieme alcoholisten. Komt dit zien!'

FOREL VISSEN IN AMERIKA is een cultklassieker uit de underground van San Francisco, de stad die ook de beats, de hippies en Bukowski voortbracht. Het boek bestaat uit een serie anekdotes in losse hoofdstukken, met terugkerende karakters - de verhalen zijn gebaseerd op zijn jeugd in het noordwesten van de Verenigde Staten, zijn volwassen leven in San Francisco en de kampeertocht die hij met zijn vrouw en dochter maakte in de zomer van 1961. Het thema forel vissen duikt op verschillende manieren op in het boek - niet alleen als handeling, ook als personage - en wordt gebruikt als uitgangspunt voor humorvolle kritiek op de Amerikaanse samenleving.

Het werk van Brautigan wordt gekenmerkt door een opmerkelijke verbeeldingskracht. De schrijver Don Carpenter zei over Brautigan: 'Ik geloof niet dat zijn werk ooit de erkenning heeft gekregen die het op grond van zijn impact heeft verdiend. Hij is uniek. Zijn vermogen met minimale middelen emoties uit te drukken is ongeëvenaard.'

Is Forel vissen in amerika het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Forel vissen in amerika