Frida's pijn

Frida's pijn

Gelezen 18 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 49 Favoriet 1 Recensies 0
Literatuur & Romans Artikelen 2 Newsroom 1 Lijsten 1   Topics 0

Liefde en pijn zijn de obsessief terugkerende thema’s in het werk van Slavenka Drakulić, en in Frida Kahlo heeft ze een heldin gevonden die het haar mogelijk maakt de diepste registers van deze fundamenteel menselijke gevoelens te onderzoeken.

De Mexicaanse schilderes, die 32 operaties onderging – in haar jeugd doorboorde een stalen stang haar buik, werd haar been verbrijzeld en haar wervelkolom op diverse plekken gebroken – leidde ondanks de voortdurende en ondraaglijke pijn een intens en rijk leven. Ze onderhield contacten met enkele van de meest toonaangevende mensen uit haar tijd – ze was getrouwd met avant-garde kunstenaar Diego Riviera en had een affaire met de Russische revolutionair Leon Trotski – en schilderde werken die haar tot icoon van de 20ste eeuw maakten. Met uiterste fijngevoeligheid dringt Slavenka Drakulić diep door in Frida’s wereld van pijn en liefde.

Uitgeverij Orlando
22 februari 2021