Gainsbourg

Rank 1295 Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 1 Recensies 0

Gainsbourg zei het al: ‘Si je ne joue pas avec les mots, je ne sais pas quoi dire.’ Als ik niet met woorden speel, ben ik onmondig. Het laatste deel van Rudolf Heckes Gainsbourgtrilogie neemt de kunstenaar op zijn woord. Op zijn vleesgeworden woord, want de songteksten en het leven van Le Beau Serge vormen één geheel. Een geheel als doolhof. Het is niet evident om daar in rond te dwalen, zeker niet als Nederlandstalige. Dit boek brengt dubbele bodems, valkuilen, onverwachte wendingen en onbetreden paden in kaart en biedt een vrijgeleide om in de donkerste hoeken van het Gainsbourglabyrint op schattenjacht te gaan. Het is een vrijgeleide tot verbazing. De ideale handleiding bij Serge Gainsbourgs oeuvre. Zoals Bart Van Loo het al eerder zei: ‘Rudolf Hecke, dat is al dertig jaar vijf pakjes Gainsbourg per dag.’ Inclusief drie onuitgegeven vertalingen van Gainsbourgs songteksten door Elvis Peeters.

Geschiedenis & Politiek
Geschiedenis algemeen