Geesten

Angela Roothaan

De hedendaagse wetenschap verkondigt dat geesten niet bestaan. Toch trekken mediums op de televisie in moderne westerse landen een groot publiek. Geesten gaat over deze tegenstrijdigheid. Wat betekent het dat de moderniteit zich afficheert als de overwinning op het geloof in geesten? En waarom komen ze ondanks alles toch steeds weer om de hoek kijken? Angela Roothaan onderzoekt hoe wij ons in de moderne wereld verhouden tot het verschijnsel 'geesten'. Daarbij komen veel fundamentele vragen aan de orde en passeren diverse grote filosofen de revue. Zo rekende Kant af met geestesverschijningen als bron van kennis, maar betoogt Derrida dat geesten altijd terugkeren om te spoken. Roothaan laat zien dat de kwestie van de geesten ons noodzaakt de fundamenten van de moderniteit kritisch te ondervragen.

Is Geesten het boek voor jouw Reading Challenge?

Reageren op Geesten