Geologie en landschap van Suriname

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Voor een breed publiek is nu een compact en volledig boek verschenen over de geologie en het landschap van Suriname. Het is in eerste instantie bedoeld voor het middelbaar en hoger onderwijs in Suriname, maar het onderwerp is dermate verweven met het landschap en met de geschiedenis van Suriname, dat het voor een breed publiek interessant is. Voor het vakonderwijs zoomen de auteurs in op veel geologische en landschappelijke details; mineralogische en gesteentekundige feiten worden besproken, de ontstaanswijze van de geologie (het oude Guinanaschild, de bauxietwinning) en gaandeweg de tijdschaal volgend, tot de morfologie van de Jonge Kustvlakte. Voor het bredere publiek (én uiteraard voor het onderwijs) worden alle onderwerpen ingeleid met een beknopte en op de onderwerpen toegespitste inleiding over de gebezigde geologische en landschappelijke begrippen. Met veel foto's, kaarten, figuren, tabellen en grafieken in zwart-wit en kleur. In de compactheid en leesbaarheid toont zich de educatieve ervaring van de auteurs. Met uitgebreide literatuurlijst en register is dit een prima leesbaar en bruikbaar boek, niet alleen voor het onderwijs én breed publiek in Suriname, maar ook in Nederland..
Stichting LM Publishers