Geteld, geteld

Rank 2648 Gelezen 17 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 45 Favoriet 4 Recensies 2
Literatuur & Romans Artikelen 1 Lijsten 1 Top25's 1   Topics 0
De jonge graaf Bálint Abády en zijn eveneens adellijke neef László Gyerffy zijn de hoofdpersonen in de roman van Miklós Bánffy, die op het leven van de auteur geïnspireerd is. Hun allerminst loze leven speelt zich af in Hongarije en Transsylvanië tussen eeuwenoude bomen en kastelen, tussen hooggebergten en grootgrondbezit, politiek en partijen, protocol en etiquette, diplomatie en liefdesaffaires, aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog. Abády wordt de pleitbezorger van een groep Roemeense boeren op een afgelegen landgoed, terwijl Gyerffy zijn fortuin aan de goktafel verspilt. Jachtpartijen op landgoederen, turbulente scènes in het parlement, het luxeleven in Boedapest: de wereld van de jongemannen wordt op authentieke, ironische en liefdevolle wijze bezongen in Geteld, geteld. Deze roman zag het levenslicht na de Eerste Wereldoorlog, toen dit wondere tijdperk al voorbij leek, maar nog niet voorgoed verloren was.

Rebekka Hermán Mostert
Atlas