Getijde

Getijde

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 2 Favoriet 0 Recensies 0
Junior   Topics 0
Getijde is een persoonlijk kunstboek met afbeeldingen van schilderijen van de Landschappen en de Zeegezichten van Schiermonnikoog die ik geschilderd heb in de afgelopen 45 jaar. Met daarbij teksten over mijn schilderen, geïnspireerd door de comparatieve filosofie van de Belgische filosoof Ulrich Libbrecht.

Schoonheid, stilte, spiritualiteit en mystiek zijn voor veel mensen belangrijk die dit eiland bezoeken. Een plek waar je kunt zijn vol aandacht en verwondering, waar je de verhouding tussen de mens en het leven dieper ervaart. Vanuit die ervaring van verbondenheid met de Natuur komt het besef op dat het kwetsbare beschermd moet worden alleen al omdat het ons kan ontroeren. Niet uit sentimentaliteit of als vlucht uit de dagelijkse werkelijkheid, maar vanuit een diepere zingeving.

Mijn afbeeldingen van de schilderijen van de Natuur zijn bedoeld als troost voor de mensen die lijden onder deze tijd waarin zoveel Natuur verdwijnt of wordt aangetast. Het boek is ook een oproep om een van de laatste ongeschonden Natuurgebieden in Nederland, het Waddengebied, te beschermen.

In het boek heb ik bewust niet mijn machteloosheid, mijn boosheid beschreven van dat wat er op eiland verloren gaat aan Natuur, maar mijn ervaring van de schoonheid van dit eiland. Mijn taak is om te knielen tijdens mijn werk en te bewonderen en zo de diepte aan raken van de eenheidservaring met de Natuur. De mystiek die voor iedereen aanwezig is als je wilt knielen en bewonderen. Het Waddengebied als een heilige plek zien omdat het een van de laatste plekken is waar dat nog kan.

Kind & Jeugd
Kunst en cultuur (>12 jaar)
Uitgeverij Louise
08 augustus 2022