Groene filosofie

Gelezen 2 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 1

Roger Scruton laat de lezer in Groene filosofie op een nieuwe manier kijken naar milieuproblemen. Scruton geeft geen gedetailleerde oplossingen voor specifieke milieuproblemen, maar plaatst de problemen in een zodanig perspectief dat ze onze problemen worden, die wij zullen moeten oplossen, gebruikmakend van onze morele uitrusting en in onze alledaagse omstandigheden. De milieuproblemen moeten niet worden geconfisqueerd door de staat. De taak van de overheid is het creëren van de omstandigheden waarin het juiste motief voor oplossingen door ons gevonden en uitgevoerd kan worden. Scruton verdedigt lokale initiatieven boven wereldwijde milieuregelingen, burgerlijke vereniging tegen politiek activisme en kleinschalige instellingen van vriendschap tegen grootschalige en doelgerichte campagnes. Hij ziet het verkeerde gebruik van milieuwetgeving en de fragmentatie van onze samenleving ontstaan, wanneer de bureaucraten verantwoordelijkheid nemen voor het milieu. Dit alles wordt door Scruton onderbouwd door verwijzingen naar filosofie, psychologie en economie, alsook naar geschriften van ecologen en historici.

Nieuw Amsterdam
13 november 2020