Gunzenhausen

Gunzenhausen

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 3 Favoriet 0 Recensies 0

'Dit boek is een oorlogsverklaring aan het adres van alle biografen die het lef hebben zich met andermans leven te bemoeien. (...) Maar gaandeweg begon ik er plezier in te scheppen. Schrijvend raakte ik ervan overtuigd dat wat bijdraagt aan het ongeluk van de biografen het geluk van alle andere mensen kan begunstigen, zelfs mijn eigen geluk'. [Uit het voorwoord.] GUNZENHAUSEN is een schitterende mystificatie. Is het wel zo dat Salinger na DE VANGER IN HET GRAAN en NEGEN VERHALEN niets meer schreef dat de moeite loont? Hoe verliep zijn leven als officier in het Amerikaanse leger toen hij gestationeerd was in het Beierse stadje Gunzenhausen? En wat gebeurde er nadat hij het leger verliet en terugkeerde naar de Verenigde Staten? Piet de Moor laat de schrijver zelf aan het woord en speelt een ingenieus spel op de grens van fictie en non-fictie. Piet de Moor is auteur van onder meer BERLIJN. LEVEN IN EEN GESPLETEN STAD (vierde druk, 2018) en HOTEL EUROPA (vierde druk, 2017). Zijn kennis over de periode net na de oorlog, over het culturele en maatschappelijk klimaat waarin Europa zich weer oprichtte, levert dit bijzondere boek op dat tegelijk een tijdsdocument en een roman is.

Gennep B.V., Uitgeverij Van
04 september 2018