Harry Potter en de School der Wijzen

Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0
Non-fictie Lijsten 1   Topics 0
DRACO DORMIENS NUNQUAM TITILLANDUS

Deze wijsheid siert het wapenschild van Hogwarts. Het is nuttig om te weten dat je nooit een slapende draak moet kietelen, maar soms is het de enige oplossing. Als de boeken van Harry Potter één ding duidelijk maken dan is het dat je soms iets vervelends moet doen om te bereiken wat je wilt.
Het verhaal van Harry Potter stelt vragen over macht en gerechtigheid, waarheid en leugens, over de betekenis van tekens, over de dood, vriendschap en natuurlijk over goed en kwaad. Filosofische vragen waarop geen eenduidige antwoorden te geven zijn. Als een ware alchemist heeft J.K. Rowling dit filosofisch elixer gebruikt in haar literaire brouwsel. In dit boek nemen de auteurs de verschillende ingrediënten van dit brouwsel – of beter gezegd de diverse thema's – stuk voor stuk onder de loep en leggen ze verbanden met vergelijkbare thema's uit de filosofie, mythologie,godsdienst en literatuur. Aan de hand van de boeken van Harry Potter zul je op toegankelijke wijze kennismaken met de grote filosofen uit de geschiedenis en de grote vragen waarop zij een antwoord probeerden te vinden.

A.W. Bruna Uitgevers B.V.
01 januari 2008

Reacties op: Harry Potter en de School der Wijzen