Heet van de naald

Gelezen 0 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0
Henk Schiffmacher - de tatoeagekoning van Amsterdam en eigenaar van het eerste en enige tatoeagemuseum in ons land - is in Nederland dankzij zijn optreden in diverse televisie- en radioprogramma's geen onbekend figuur meer. Het is inmiddels zelfs een statussymbool geworden om een teken van Henk Schiffmacher op het lichaam te dragen: de veelvuldige bezoeken van binnen- en buitenlandse celebrities aan zijn tattoo-shop op de Amsterdamse wallen zijn daarvoor wel het afdoende bewijs.
In een wonderlijk boeiende stijl, een mengeling van plechtstatigheid en het taalgebruik van de Amsterdamse straat, schetst hij ons de curieuze en smakelijke aspecten van zijn vak. Hij blijkt een scherp observator die al die jaren van werken en reizen over de hele wereld weinig illusie gelaten hebben waar het de mensheid en de wereld in het algemeen betreft, maar die daar zeker niet mee zit: de levenslust en humor waarmee Schiffmacher door het leven stapt spatten welhaast van elke pagina van dit boek.
De grote hartstocht die hij voor zijn vak koestert blijkt ook uit de talrijke reizen naar Samoa, Japan, Nepal en Indonesië die hij ondernam teneinde de eeuwenoude tatoeagerituelen in deze landen te bestuderen. Hij stelde zijn eigen lichaam genereus ter beschikking ten behoeve van de archivering van de verschillende motieven die daarbij gebruikt worden en doet de lezer in geuren en kleuren verlag van e beproevingen die hij most doorstaan.
Kortom, Heet van de naald is een fascinerend bont en rijk geïllustreerd boek in de traditie van het directe, brutale en hard-anekdotische vertellen waarvan volksvertellers uit Amsterdam het geheim dachten te bezitten.
Uitgeverij De Arbeiderspers B.V.