Heilig vuur

Heilig vuur

'Heilig vuur' van Frans Willem Verbaas brengt het Zwitserland van de zestiende eeuw tot leven, waar de jonge theoloog Henri De la Mare na zijn vlucht uit Frankrijk in 1535 secretaris wordt van Guillaume Farel, de onstuimige aanvoerder van de hervormers in Genève. Stap voor stap komt hij dichter bij zijn droom: een van de leiders van de nieuwe kerk te worden. Dan vestigt zich een beroemde maar ook geheimzinnige landgenoot in Genève: Jean Calvin...

Aanvankelijk behoort De la Mare tot de bewonderaars van Calvin. Als de spanningen in Genève na de komst van Calvin alleen maar toenemen, maakt de bewondering plaats voor onbegrip en afkeer. Een confrontatie is onvermijdelijk - met dramatische gevolgen voor De la Mare.

Een indringende roman die je binnenvoert in de wereld van Calvijn. Wat maakte Jean Calvin zo mysterieus? Waarom heeft De la Mare deze man, ondanks alles, nooit kunnen loslaten?

Mozaiek
07 juli 2020