De ketter van Carthago

De ketter van Carthago

Gelezen 0 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 1 Favoriet 0 Recensies 0

‘De ketter van Carthago’ van Frans Willem Verbaas speelt zich af in Noord Afrika, het jaar 430 na Christus. Het Romeinse Rijk staat op het punt uiteen te vallen en een nieuwe godsdienst is aan een onstuitbare opmars bezig. Terwijl Vandalen de havenstad Hippo Regius belegeren en de inwoners het liefste zouden vluchten, probeert de vrijgevochten rebel Spes Niger de stad juist in te komen. Hij heeft een belangrijke boodschap voor Aurelius Augustinus, de beroemde bisschop van Hippo. Maar dan hoort hij dat de bisschop stervende is.

‘De ketter van Carthago’ vormt samen met ‘Heilig vuur’ (2009) over Johannes Calvijn en ‘De vierde vrouw’ (2013) over Karl Barth, een opus magnum van Frans Willem Verbaas; drie kerkvaders wier gedachtegoed de basis vormt voor het christendom vandaag de dag.

‘Dit is misschien wel de meest geslaagde theologische roman sinds de verschijning in 1950 van Henry Morton Robinsons “The Cardinal”.’ – NRC over ‘Heilig vuur’

Mozaiek
08 december 2020