Herinneringen van een engelbewaarder

Gelezen 86 Aan het lezen 5 Wil ik lezen 22 Favoriet 3 Recensies 1
In deze veelgeprezen en aangrijpende oorlogsroman, door hemzelf 'een van de mooiste romans die ik heb geschreven' genoemd, toont Willem Frederik Hermans aan dat het menselijk handelen niet doelgericht is, maar neerkomt op een aaneenschakeling van willekeur en vergissingen.
Een officier van justitie, ontredderd omdat zijn joodse geliefde is gevlucht en hem heeft achtergelaten, overrijdt aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog een jong meisje dat clandestien in Nederland verblijft. Hij wordt verscheurd tussen verdriet om het verlies van zijn vriendin en schuldgevoel over het ongeluk, dat omgeven is door raadsels die hij probeert te ontrafelen terwijl de wereld om hem heen ineenstort. Intussen wordt over hem gewaakt door zijn engelbewaarder, die hem waarschuwingen influistert, en de duivel, die zich van dezelfde vermaningen bedient.
Herinneringen van een engelbewaarder is een ijzersterke, spannende en aangrijpende roman die een ereplaats verdient binnen Hermans' oeuvre.

Uitgeverij De Bezige Bij b.v.
31 maart 1995
15 januari 2009

1 keer bewerkt, laatste bewerking door Salustia

Reacties op: Herinneringen van een engelbewaarder