Het bal der gekken

NRC:

Het bal der gekken

Rank 427 Gelezen 178 Aan het lezen 3 Wil ik lezen 233 Favoriet 5 Recensies 8
Literatuur & Romans Artikelen 5 Newsroom 1 Lijsten 3 Spots 1   Topics 0

Parijs, 1885. Ieder jaar wordt er een Bal der Gekken georganiseerd, waar heel Parijs voor uitloopt. Verdeeld over twee zalen – aan de ene kant de idioten en aan de andere kant de hysterici, de depressieven en de maniakken – mag Parijs een avond deel uitmaken van het laatste experiment van dokter Charcot.

Aan de hand van vier vrouwenlevens worden we meegezogen in de beklemmende realiteit waar de bewoners van ziekenhuis Salpêtrière dagelijks mee worstelen. Maar zijn ze wel gek, of heeft de maatschappij hen als gek bestempeld om van hen af te zijn? En komen ze er ooit nog uit?

Andreas Dijkzeul
Unieboek | Het Spectrum
06 mei 2021
06 mei 2021

2 keer bewerkt, laatste bewerking door Arenda

De vrouw als ‘studieobject’ in de negentiende eeuw

door: Miriam Vaz Dias 1 like ebook

Het is eind negentiende eeuw, wanneer de medische wetenschap geïnteresseerd raakt in de menselijke geest en vooral in de ziektes daarvan. De neurologie staat nog in de kinderschoenen. De naam voor deze wetenschap is er nog niet eens. Jean-Martin Charcot is arts en na zijn studie over...

Reacties op: Het bal der gekken